آموزش رسانه ای ، تنها راه محافظت از جامعه در برابر اخبار جعلی و حفظ ارزش های دموکراتیک کشور است


امروزه از بین بزرگترین چالشهای پیش روی بشریت ، کشورها و تمدن ها ، مقابله با توسعه فناوری و گنجاندن آن در حوزه های مختلف زندگی اجتماعی است. این تغییری که در زندگی ما رخ داده است ، علاوه بر خوبی که منافع بسیاری به همراه داشته ، شگفتی های بسیاری را به همراه آورده است که بشریت سعی در پاسخگویی به آنها دارد. یکی از مناطق آسیب دیده در این آشفتگی بدون شک توسعه رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی باقی مانده است.

انتخابات اخیر ایالات متحده با بحثی مانند هرگز گذشته در مورد امکان دستکاری در انتخابات از طریق رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی همراه بوده است و حتی چهار سال بعد ، با نزدیک شدن به انتخابات ، شبکه های اجتماعی ، رسانه های جدید همچنان یک موضوع داغ هستند. این سکوها می توانند در انتخابات نوامبر شرکت کنند. اگر این یک موضوع و چالش برای یکی از کشورها با بالاترین کیفیت آموزش در جهان باشد ، با قضاوت انتقادی قوی و مدل دموکراسی ، معضل غیرقابل عبور این است که چه اتفاقی می تواند برای سایر کشورها بیفتد که آموزش سطحی ، دموکراسی ناپایدار و فرصت برای دستکاری عالی است.

توسعه سریع رسانه ها ، سازگاری آنها با فناوری و توانایی همه اعضای جامعه برای در دسترس داشتن انواع رسانه ها ، به طور مستقل ، کنترل نشده ، بدون نظارت و قادر به یک شرکت فعال در استفاده از ، نگرانی های همه را ایجاد کرده است. افراد درگیر. با تحقیقات ارتباطی. استفاده از این فناوری و مشارکت گسترده در رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی امروزه امری عادی و روزمره تلقی می شود ، بدون دانش اولیه ای که از طریق آموزش رسانه به دست می آید ، و این حداقل کمک می کند تا ارزیابی انتقادی از محصولات رسانه ای مورد استفاده ما شکل گیرد. آنها و ما به طور دائم در معرض آنها هستیم.

اخبار جعلی یکی از برجسته ترین پدیده های کشور ما است که غالب است و به طور مداوم ظاهر می شود. این پدیده ، که در این دوره از همه گیری ، عنوان infodem را دریافت کرده است ، به بهترین وجه نشان می دهد که این مطالب دستکاری شده ، که اغلب از افرادی ناشی می شود که فقط هدفشان از منافع مادی است و منافع عمومی ندارند ، چقدر برای مردم خطرناک است. بیشتر این فعالیت ها حتی از افرادی ناشی می شود که در این زمینه آموزش حرفه ای ندارند. اگر موازی را ترسیم کنیم ، گویی اقتصاددان نقش یک متخصص اطفال را بازی می کند که اساساً منافع مادی را هدف خواهد گرفت. به طور غیر ارادی ، تعداد زیادی از شهروندان در کشور ما اصلاً به بیماری همه گیر اعتقاد ندارند ، اما هیچ کس نوع اجتماعی را تحلیل نمی کند. البته یکی از دلایل اصلی این افراد برای داشتن این باور مربوط به دستکاری هایی است که از طریق محتوای جعلی رسانه ای برای آنها انجام می شود.

به عبارت دیگر ، توسعه اینترنت ، فناوری ، رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی مانند اقیانوسی است که علاوه بر کالاهایی که ارائه می دهد ، می تواند در داخل خطرات زیادی داشته باشد که باید برای آن بسیار آماده باشیم. تنها راه پاسخ مناسب به این پدیده های منفی و تنها راه استفاده از رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی به نفع مشترک ما توسعه قضاوت انتقادی از طریق آموزش آموزش رسانه ای فراگیر در مدارس است.

به دلایل زیادی می توان جامعه ما را در این زمینه بسیار در معرض خطر قرار داد. اولین مورد مربوط به عدم مراقبت های نهادی است تا اطمینان حاصل شود که حداقل اقدامات زیادی برای نسل جوان انجام شده است تا از محتوای غیرقانونی و مضر در معرض آنها جلوگیری شود. امروزه جوانان متداولترین “قربانیان” این فضای مجازی هستند که به طور مداوم در معرض کودک سالاری ، آزار و اذیت و کلیشه های مختلف ، قربانی اخبار جعلی ، آزار جنسی و بسیاری از اشکال دیگر قرار دارند. بنابراین ، سن آنها حساس است و تنها شکل کمک به آنها در این زمینه ، مشارکت نهادی است.

دوم ، این به آموزش عمومی شکننده مربوط می شود. بیشتر جوانان قضاوت انتقادی کافی در مدارس ندارند و این مستقیماً بر استفاده از رسانه تأثیر می گذارد. هر چه قضاوت انتقادی کمتری داشته باشیم ، بیشتر در معرض پدیده های منفی ناشی از این سیستم عامل های جدید قرار خواهیم گرفت.

سوم ، این به خانواده مربوط می شود. با توجه به روندهای سیاسی و سیاسی که کشور ما در برخی از خانواده ها پشت سر گذاشته است ، توسعه قضاوت های حیاتی هنوز هم به عنوان یک مشکل باقی مانده است ، به ویژه مشاهده فرزندان توسط والدین آنها در ارتباط با استفاده از فناوری اطلاعات ، که در همه خانواده ها گسترده است. . به طور خاص نسل جوان باید از حمایت مداوم خانواده در این زمینه برخوردار باشد.

و چهارم ، از نظر رتبه بندی ، اما مهمتر از همه ، مربوط به فقدان موضوع در آموزش رسانه است. تنها راهی که می تواند به مقوله های مختلف اجتماعی کمک کند یادگیری از طریق این موضوع است. این دوره به جوانان در توسعه قضاوت انتقادی ، به دست آوردن اطلاعات اساسی در مورد رسانه ها ، محتوای رسانه ای ، ساختارها و پیام های آنها ، تشخیص حقیقت از دروغ و انتقال این دانش به سایر اعضای خانواده و همچنین داشتن توانایی محافظت کردن

در کوزوو ، به دلیل مشاجره یا مشکلاتی که از طریق این سیستم عامل ها آغاز شده است ، تلفات جانی رخ داده است. ما روزانه دستگیری و تلفاتی داریم که ناشی از سو abuse استفاده از این فناوری است ، اما تخریب اجتماعی ، دستکاری افکار عمومی با محتوای کاذب افزایش یافته و مشکلات سلامتی افزایش یافته است که می تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض سیستم عامل های آنلاین بیش از حد ، اشتباه و غیرموجه باشد. بنابراین آخرین بار است که نهادها آگاه شوند و برنامه ها و برنامه های درسی را که در خدمت جوانان است تدوین کنند ، زیرا هرگونه تأخیر در این زمینه منجر به مشکلات بیشتر و آشفتگی های اجتماعی خواهد شد.

(نویسنده استاد گروه روزنامه نگاری در دانشگاه پریشتینا “حسن پریشتینا” است)

چاپ دوستانه ، PDF و ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *